Kapcsolatfelvétel az ECOfield TECH ügyfélszolgálattal

Webáruház nyitáshoz jogi tudnivalók

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Webáruházak esetében milyen jogszabályok és jogi szabályozásokat kell figyelembe venni?

Egy webáruház elindítása nem feltétlenül bonyolult procedúra, azonban számos jogszabálynak kell megfelelnie annak, aki Magyarországon webáruházat indít és webáruházat üzemeltet. Ha Ön már rendelkezik webáruházzal, fejlesztés alatt áll, vagy akár még csak fontolgatja hogy szeretne belevágni az internetes kereskedelembe, akkor az alábbiakban hasznos információkat tudhat Ön meg a webáruház bérlés, a webáruház készítés és üzemeltetésének, előírásairól, szabályairól. Mindezeken felül pedig segítséget kérhet tőlünk a webáruházának jogi megfelelősségének felkészítésében.

 


Webáruház jogi felkészítés? Sok az átláthatatlan tennivaló?

Ön talán nem is sejti mennyi teendője van a webáruház nyitás jogi feltételeinek való megfelelősségének megvalósításában. Ha Ön egyedül van ennek megvalósítására, akkor bizony a sok teendő mellett, nagyon sok hibalehetőséggel is találkozhat, vagy éppen észre sem veszi a hibákat. 

 

Menjen Ön is biztosra, kérje a segítségünket!

Ez esetben elfelejtheti a jogi akadályokat, hibalehetőségeket és további aggódásokat, hogy mit mikor, hogy kel elintéznie.

 

Ha szeretne részletes információkat a témában, akkor további fontos jogi tudnivalók a webáruház nyitáshoz ide kattintva elolvasható.

 

 

Amennyiben úgy érzi, hogy az eligazodáshoz, tennivalókhoz segítségre van szüksége a webáruház nyitás során betartandó törvényi előírások tekintetében, úgy lépjen velünk kapcsolatba ide kattintva.

 

Webáruház jogi felkészítés

 

Mit kell Önnek tudnia a webáruház nyitás jogi tudnivalóiról?

Mit kell Önnek tudnia? Webáruház nyitás jogi tudnivalói

 

Milyen engedélyek kellenek egy webáruház megnyitásához?

Webáruház indítása nem engedélyköteles, azonban bejelentési kötelezettsége van az üzemeltetőnek ha webáruházat indít, ehhez a területileg illetékes jegyzőnek kell bejelenteni a kereskedelmi tevékenységet. A legtöbb illetékes Önkormányzatnál online formában is elérhető a bejelentéshez szükséges nyomtatvány. A bejelentést követően a hatóság határozatot hoz és nyilvántartási számot ad ki a webáruház üzemeltetője részére, illetve levél formájában értesítést küld a bejelentés tudomásulvételéről.

A webáruház üzemeltetéséhez szükséges valamilyen formában Önnek vállalkozást üzemeltetni, az alábbi lehetséges társasági, vagy önálló gazadasági formában: egyéni vállalkozás, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság, stb., illetve a webáruházat üzemeltető vállalkozásnak rendelkeznie kell a „4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységi körrel is. Külön könnyebbség, hogy a csomagküldő kereskedelem esetén nincs szükség üzlet-, nevesített raktár-, vevőszolgálati helyiség fenntartásához sem.

 

Milyen alapinformációkat kell kötelezően megjeleníteni a webáruházban?

Ahogyan a weboldalak esetében, úgy a webáruházak esetében is fontos szabályozás, hogy Ön mint üzemeltető a vonatkozó jogszabályban meghatározott, és az Ön vállalkozásával kapcsolatos információkat egyértelműen és könnyen megtalálható módon és helyen szerepeltesse a webáruházában. Erre többnyire célszerű egy úgynevezett Impresszum nevű oldalt létrehozni. Ehhez mintául szolgálhat akár a Mi weboldalunk impresszum oldala, amelyet ide kattintva megtekinthet.

 

Hogyan szabályozza a webáruház a vásárlási szerződés létrejöttét?

A webáruházak további kötelezően megjelenítendő információs oldala és letölthető dokumentuma az Általános Szerződési Feltételek  (rövidített nevén: ÁSZF) megléte. Az Általános Szerződési Feltételeknek tartalmaznia kell a vállalkozás fontos adataink kívül a webáruház teljes folyamat rendszerét, azaz a Vásárló a termék kiválasztásától kezdve a regisztráción keresztül hogyan jut el a termék átvételéig, illetve hogyan tud élni reklamációval, valamint az elállás jogával. Tehát az Általános Szerződési Feltételnek tartalmaznia kell, az alábbi tájékoztatásokat:

  • Regisztráció módja, részletei a webáruházban
  • Vásárlás menete a webáruházban
  • Fizetési lehetőségek, opciók a webáruházban
  • Termék átvétele a megrendelést követően
  • Szállítási módozatok, illetve a szállítás költsége
  • Garanciális feltételek
  • A megrendeléstől való elállás módja
  • A vitás kérdések, jogviták rendezési módjai

Nagyon fontos pontja az Általános Szerződési Feltételnek a megrendeléstől való elállás módjának pontos leírása, hogy erről a Vásárló pontosan tájékoztatva legyen. Ezt egészen pontosan a 45/2014. (II. 26) a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet szabályozza és közli. Röviden ez azt jelenti, hogy a megrendelt termék kézhezvételétől számított 14 munkanapon belül a Vevőnek joga van a vásárlástól elállni. Amennyiben a Vásárló ezzel a jogával élni szeretnel, akkor Ön mint a webáruházát üzemeltető, köteles a termékért kifizetett vételárat visszafizetni a vásárlónak. A tisztán látás érdekében, pontosan ezért az elállás részleteit érthetően definiálni kell az Általános Szerződési feltételekben, és ennél fogva az elállási nyilatkozat mintáját is csatolni kell, illetve letölthetővé kell tenni azt.

 

Szükséges adatvédelemmel foglalkoznia a webáruházának?

Általánosságban elmondható, hogy a webáruházakban a Vásárlók részéről nagyon sok személyes adat kerül megadásra, éppen ezért szükséges, hogy az Adatvédelmi jogszabályokban megfogalmazott előírásoknak is meg kell felelnie az Ön webáruházának is. Kötelező dokumentum a webáruházban az üzemeltető vállalkozás adatvédelmi tájékoztatója, amelyben részletesen szabályoznia kell Önnek, hogy a vásárlók által megadott személyes adatokkal mit tesz Ön, mint a webáruház üzemeltetője, meddig és hol tárolja a megadott személyes adatokat, továbbítja-e a megadott adatokat bárkinek, valamint tájékoztatnia kell a Vásárlót a személyes adataival kapcsolatos jogairól is. Nagyon fontos tény, hogy jelenleg már a GDPR-ben előírtak szerint kell megfelelnie az Ön webáruházának is az adatkezelési kérdésben.



GDPR szintű adatvédelem


A GDPR egységes adatvédelmi irányelveket szabályoz a vállalkozások számára, így az Ön vállalkozása adatkezelési gyakorlatát is szabályozó irányelveket tartalmaz, a vállalkozása teljes adatkezelésének elveit szabályozza, különböző teendőket és terheket ír elő a vállalkozások számára, így az Ön vállalkozásának is be kell tartania ezen irányelveket. A GDPR előírásainak  való megfeleléshez nem elegendő, ha az Ön weboldalára, vagy webáruházába feltöltésre kerül egy általános adatvédelmi szöveg sablon, hanem a vállalkozása belső adatkezelésének felülvizsgálata szükséges, a vállalkozása által kezelt adatok és a azok felhasználásának pontos meghatározása, illetve az adatokhoz való hozzáférések rögzítése is szükséges, amelyek betartásáról Önnek el kell tudnia számolnia egy esetleges hatósági vizsgálat esetében. A sablon adatvédelmi szöveg azért nem elegendő, mert minden vállalkozás más és más, vállalkozási formájuk és tevékenységük kapcsán más típusú adatokat kezelnek, eltérő helyekről szerzik be és eltérő ideig tárolják azokat, eltérő külső szolgáltatókat is igénybe vesznek (például a Google szolgáltatások, e-mail címlisták, a direkt marketing egyéb formái, illetve online fizetési módok), így az elektronikus és papír alapú adatokat is eltérően tárolják és kezelik a vállalkozások.

A GDPR a fentiek mellett még előírja azt is, hogy a magánszemélyeknek joguk van ahhoz, hogy a róluk tárolt adatokat elkérhessék az érintett vállalkozástól, illetve a magánszemélyek módosíttathassák, adataik további kezelését is és szabályozhassák azt, illetve mindemellet adataik törlését kérhessék.

A GDPR teljes szövege az alábbi URL címen olvasható el: 

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679&from=HU

 

NAIH adatvédelmi nyilvántartásba vétel


Rendszeresen teszik fel nekünk a kérdést, hogy még mindig kötelező-e az adatkezelési nyilvántartási szám megkérése a NAIH-tól, mint hatóságtól. Az adatvédelmi nyilvántartási szám kiváltása a különböző típusú adatkezelésekkel kapcsolatban a GDPR 2018-as év májusi életbe lépéséig volt kötelező, azaz pontosan a 2011. évi CXII. évi törvény értelmében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak a beadott kérelmeket, azok nyilvántartásba vételét és majd ezt követően a nyilvántartási szám megküldését nyolc napon belül el kellett végeznie. Azonban amennyiben ez esetleg nem történt meg a hatóság részéről, akkor is megkezdhető volt a webáruházban az adatkezelés. 2018. év májusától kezdődően tehát az EU által meghatározott és érvényben lévő GDPR adatvédelmi irányelveknek kell megfelelnie Önnek is.

 

Kérdése van, valami nem érthető az Ön számára?

Amennyiben bármilyen kérdése van a fenti témában, úgy szívesen segítünk Önnek, ide kattintva üzenetben írja meg nekünk észrevételét, problémáját, kérdéseit, és lehetőségeinkhez mérten megpróbálunk mielőbb válaszolni Önnek.


© 2023. Minden jog fenntartva. Üzemeltető: ECOfield TECH
Weboldalunk, az ecofield.hu többféle HTTP sütit (cookie-t) és szolgáltatást használ, hogy biztosíthassuk az Ön számára a weboldal teljes funkcionalitását, illetve informatívvá és felhasználóbaráttá tehessük weboldalunkat. Számunkra fontos, hogy Ön könnyen böngészhesse a weboldalunkat és ezért nagy hangsúlyt fektetünk a folyamatos továbbfejlesztésre is. Adatvédelmi irányelveink tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk az Ön adatai védelméről.